درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-06-26  |  2024-09-16  |  بروز شده در: 1403/06/26 - 15:17:3 FA | AR | PS | EN
جابجایی شماری از مسئولان حکومتی به دستور رهبر طالبان            یوسفزی خواهان پاسخگو کردن حکومت طالبان شد            بازدید وزیر معادن طالبان از معادن مرمر و نمک ولایت هرات            وزارت معارف بیش از ۸هزار معلم و کارمند اداری جذب می‌کند            ایجاد مرکز تشخیص «بیماری زردی سیاه» در ولایت غزنی             ادعای موشکی غرب علیه ایران؛ تلاش برای امتیازگیری            دومین حمله مسلحانه بالای ترامپ            هیچ مخالفت جدی علیه حکومت طالبان وجود ندارد             نگرانی از افزایش سوءتغذیه کودکان در بامیان            نظری در پاسخ به امرالله صالح؛ هزاره‌ها خشونت‌طلب نیستند            انهدام ده‌ها هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی بر فراز خاک روسیه             آغاز مقتدرانه افغانستان و توقف اسپانیا در جام جهانی فوتسال            قطعنامه مجلس نمایندگان امریکا برای حمایت از مخالفان طالبان            تاسف پاپ از آمار زاد و ولد در کشورهای غربی            آسیب دیدن افغانستان از نظر تعاملات فرهنگی با جهان و منطقه            






تاریخ نشر: 1403/05/27 - 05:18:3
تعداد بازدید: 282
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مسئول جنگ جهانی سوم کی خواهد بود؟
 مسئول جنگ جهانی سوم کی خواهد بود؟

جنگ جهانی کوچک که پیش از این میان قطب‌های قدرت شرقی و غربی در قلمرو اوکراین در جریان بود به سرعت توسعه خواهد یافت و کشورها و سرزمین‌های بیشتری را درگیر خواهد کرد؛ جنگی که با تجاوز اوکراین به سرزمین روسیه مسئولیت مستقیم آن به دوش قدرت‌های غربی از جمله انگلیس، امریکا و فرانسه خواهد بود.

به گزارش انصار، از ۱۰ روز پیش تاکنون نیروهای نظامی اوکراین حملات تهاجمی خود به خاک روسیه را آغاز کرده‌اند و بخش‌هایی از مناطق مرزی این کشور را به اشغال خود درآورده‌اند.

مقام‌های نظامی دولت کی‌یف ادعا می‌کنند که یک مرکز نظامی را در عمق خاک روسیه برای مدیریت اوضاع ایجاد کرده‌اند؛ اگرچه این ادعاها می‌تواند بخشی از جنگ تبلیغاتی و روانی اوکراین به منظور نشان دادن غلبه خود بر جبهات جنگ ارزیابی شود؛ اما کارشناسان می‌گویند که اقدام دولت کی‌یف برای اشغال بخشی از خاک روسیه می‌تواند پیامدهایی به شدت ویرانگر و عمیقاً مرگبار داشته باشد.

نکته‌ای که این رویداد را به شدت خطرناک می‌سازد این است که ارتش اوکراین با استفاده از تسلیحات غربی، تانک‌های انگلیسی، تسلیحات امریکایی و فرانسوی خاک روسیه را هدف قرار داده است؛ چیزی که می‌تواند تعهدات غرب مبنی بر ممنوعیت استفاده از تسلیحات اهدایی کشورهای غربی به اوکراین برای حمله به خاک روسیه را نقض کند.

از جانب دیگر، دولت انگلیس رسماً تایید کرده است که سلاح‌های اهدایی این کشور به ارتش اوکراین در حمله به خاک روسیه مورد استفاده قرار گرفته است. اگرچه امریکا و فرانسه تاکنون در این زمینه سکوت کرده‌اند.

ناظران مسائل امنیتی می‌گویند که این اقدام بازی با آتش در زمین روسیه است؛ بازی‌ای که می‌تواند عواقبی به شدت خطرناک و زیانبار نه تنها برای اوکراین و متحدان غربی آن؛ بلکه برای صلح و امنیت در سراسر جهان داشته باشد.

روسیه یک ابرقدرت اتمی است. این چیزی است که به نظر می‌رسد اوکراین در حمله ناشیانه به خاک این کشور آن را نادیده گرفته است.

ولادیمیر پوتین؛ رئیس جمهور روسیه و سایر مقامات ارشد نظامی و سیاسی این کشور بارها در مناسبت‌های گوناگون تهدید کرده‌اند که در صورت هرگونه احساس خطر «وجودی» علیه روسیه در زمینه استفاده از تسلیحات اتمی تاکتیکی برای سرکوب و نابودی دشمن، دریغ و درنگ نخواهند کرد.

اگرچه مسکو برای درهم شکستن قدرت نظامی اوکراین و متحدان آن تاکنون با مماشات آشکار برخورد کرده است؛ اما کارشناسان هشدار می‌دهند که صبر مسکو در این زمینه بی‌پایان نیست. به باور آن‌ها با حملات مستقیم ارتش اوکراین به قلمرو سرزمینی روسیه ممکن است تمامی گزینه‌های ممکن برای دفاع از موجودیت و در‌هم شکستن تجاوز نظامی خارجی را روی میز قرار دهد؛ گزینه‌هایی که در میان آن‌ها استفاده از تسلیحات اتمی نیز وجود دارد.

شماری از آگاهان حتی از این هم فراتر می‌روند و می‌گویند که حمایت تسلیحاتی قدرت‌های غربی و صدور مجوز ضمنی به دولت کی‌یف برای استفاده از آن‌ها به منظور هدف قرار دادن عمق خاک روسیه، جنگ جاری در این منطقه را وارد فصلی جدید خواهد کرد که طی آن هیچ مرز و محدودیتی در زمینه جغرافیای جنگ وجود نخواهد داشت.

به نظر می‌رسد که این برداشت کاملاً روشن است. اوکراین و متحدان غربی آن گام‌های مشخصی را برای توسعه دامنه جنگ برداشته‌اند آن‌ها مجوز لازم را به مسکو برای استفاده از حداکثر قدرت نظامی خود برای درهم شکستن دشمن متجاوز صادر کرده‌اند.

به بیان واضح‌تر در پی تجاوز نظامی اوکراین به خاک روسیه، اکنون دیگر جامعه بین‌المللی نمی‌تواند صرفاً مسکو را آغازگر جنگ و «طرف متجاوز» معرفی کند؛ بلکه روسیه بر اساس منشور سازمان ملل متحد و قواعد بین‌المللی جنگ به خود حق خواهد داد که برای دفاع از تمامیت سرزمینی و موجودیت خود از همه ابزارهای لازم استفاده کند و در این زمینه استفاده از تسلیحات مرگبار کشتار جمعی نیز در چارچوب حق دفاع مشروع، مجاز خواهد بود.

روسیه همچنین حق دارد که همان کاری را با اوکراین و شرکای غربی آن انجام دهد که آن‌ها با روسیه انجام داده‌اند؛ یعنی تهاجم مستقیم به خاک این کشورها.

به این ترتیب برای رهبران سیاسی و نظامی مسکو محدود کردن جغرافیای جنگ در اوکراین به منظور بازدارندگی از توسعه ناتو به شرق، دیگر موضوعیت ندارد؛ بلکه آن‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند که برای دفع حملات و تهاجم تجاوزکارانه اوکراین و شرکای غربی آن، کشورهای اروپایی همسایه روسیه و منافع امریکا و انگلیس در این کشورها را مستقیماً هدف قرار دهند.

اگرچه تاکنون پاسخ روسیه به تجاوز اوکراین روشن نیست؛ اما نگرانی‌های فزاینده درباره وقوع جنگ جهانی سوم در صورت استفاده مسکو از تسلیحات اتمی برای نابودی دشمن متجاوز روز به روز در حال افزایش است.

در صورتی که این اتفاق رخ دهد جنگ جهانی کوچک که پیش از این میان قطب‌های قدرت شرقی و غربی در قلمرو اوکراین در جریان بود به سرعت توسعه خواهد یافت و کشورها و سرزمین‌های بیشتری را درگیر خواهد کرد؛ جنگی که با تجاوز اوکراین به سرزمین روسیه مسئولیت مستقیم آن با قدرت‌های غربی از جمله انگلیس، امریکا و فرانسه خواهد بود.

چیزی که بر دامنه نگرانی‌ها می‌افزاید انفعال و ناکارآمدی سازوکارهای بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد برای ایفای نقش و مسئولیت قانونی خود در مهار بحران‌ها، مدیریت جنگ‌ها و جلوگیری از گسترش غیرقابل مهار تقابل ابرقدرت‌ها در اوکراین، غزه سایر کانون‌های بحران می‌باشد.

در چنین شرایطی هیچ تضمینی وجود ندارد که جهان کنونی به طور شتابناکی به سمت یک جنگ جنون‌آمیز جهانی حرکت نکند.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/33020






*
*

*



نیز بخوانید

ادعای موشکی غرب علیه ایران؛ تلاش برای امتیازگیری


از اروپا تا امریکا، شناسایی گام به گام حکومت طالبان


دلیل بی‌پاسخ ماندن دعوت اردوغان برای ائتلاف علیه رژیم صهیونیستی چیست؟


گام های استوار عربستان برای ارائه چهره مدرن به جهان


جاوید رحمان کیست و چرا علیه ایران گزارش می‌دهد؟


آیا روسیه، ایران و چین در انتخابات امریکا دخالت می‌کنند؟


هدف سفر رهبر طالبان به ولایات شمال چیست؟


رئیس جمهور امریکا کی خواهد شد، ترامپ یا هریس؟


مرتد خواندن کاربران شبکه‌های اجتماعی به معنای چیست؟


نیروی ویژه رهبر طالبان مربوط کدام ارگان امنیتی است؟


پای طالبان به دروازه اروپا رسید


روسیه برای پس گرفتن آسمان افغانستان از امریکا با طالبان کمک خواهد کرد؟


رابطه طالبان و امارات رو به گسترش است


اقتصاد ایران از فشار تحریم‌ها عبور کرده است


آیا اعمال طالبان مصداق آپارتاید جنسیتی است؟


استفاده غرب از داعش در شورش زندان های روسیه


شهروندان آلمان مخالف کمک به اوکراین هستند


کورسک، قماری که صلح روسیه و اوکراین را سخت‌تر کرد


کامالا هریس در قبال جنگ غزه و اسرائیل مواضع دوگانه دارد


خسارات 80 میلیارد دالری، نتیجه حملات رژیم اسرائیل به غزه


آیا ممنوعیت ریچارد بنت پایان راه حقوق بشر است؟


انتقام خون هنیه از اسرائیل سخت خواهد بود یا نرم؟


سقوط جمهوریت و عوامل ‌اقتصادیِ آن


بررسی مختصرحکومتداری طالبان در سه سال گذشته


پایگاه‌های امریکا در منطقه آسیب‌پذیری است





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

پرداخت ۲.۷ میلیارد افغانی قرض دولت قبلی به نهادهای خارجی

جابجایی شماری از مسئولان حکومتی به دستور رهبر طالبان

یوسفزی خواهان پاسخگو کردن حکومت طالبان شد

بازدید وزیر معادن طالبان از معادن مرمر و نمک ولایت هرات

وزارت معارف بیش از ۸هزار معلم و کارمند اداری جذب می‌کند

ایجاد مرکز تشخیص «بیماری زردی سیاه» در ولایت غزنی

ادعای موشکی غرب علیه ایران؛ تلاش برای امتیازگیری

دومین حمله مسلحانه بالای ترامپ

هیچ مخالفت جدی علیه حکومت طالبان وجود ندارد

نگرانی از افزایش سوءتغذیه کودکان در بامیان

نظری در پاسخ به امرالله صالح؛ هزاره‌ها خشونت‌طلب نیستند

انهدام ده‌ها هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی بر فراز خاک روسیه

آغاز مقتدرانه افغانستان و توقف اسپانیا در جام جهانی فوتسال

قطعنامه مجلس نمایندگان امریکا برای حمایت از مخالفان طالبان

تاسف پاپ از آمار زاد و ولد در کشورهای غربی

آسیب دیدن افغانستان از نظر تعاملات فرهنگی با جهان و منطقه

آزادی بیش از ۴۰ شهروند افغان از زندان‌های پاکستان

حادثه‌ی ترافیکی در فراه دو کشته و شش زخمی برجای گذاشت

تاکید وزیر داخله حکومت طالبان به ایجاد قوای هوایی قدرتمند

چینی ها ۱۰۰ میلیون دالر در بلخ سرمایه‌گذاری می کنند

گوترش کشتار دایکندی را "حمله شنیع" خواند

پایان کمپاین تطبیق واکسین ضد پولیو در غزه

تیم فوتسال کشور امروز برابر آنگولا بازی می‌کند

کشته شدن دو پولیس کویته در اثر انفجار بمب

تبادله ۲۰۶ زندانی میان روسیه و اوکراین با وساطت امارات


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.